Elin Lindberg er redaktør for Ånd i hanske
Kjære lesere!
Det er veldig hyggelig å kunne ønske velkommen til et nytt Ånd i hanske! Denne gangen kommer bladet digitalt. Nå satser vi på å presentere nytt stoff fire ganger i året i dette formatet. Her kommer samme type innhold som tidligere ble publisert i papirversjon. Vi har som mål at vi fortsatt skal kunne presentere det viktigste som skjer innen figurteater og visuelt teater. Vi skal skrive om aktuelt figurteater både nasjonalt og internasjonalt. Vi skal dekke festivaler og forestillinger, og ikke minst være et fagblad for medlemmene av UNIMA Norge og andre som er interessert i figurteater og visuelt teater. Vi håper at fagmiljøet – og andre – tar kontakt om det er stoff dere savner eller gjerne vil ha publisert!
Vår vane tro presenterer vi aktuelt figurteater i Ånd i hanske i en fast spalte. Vi har, blant annet, gjort et intervju med Øyteatret. De rakk å ha premiere på Mikrobia like før nedstenginga i fjor. Av og til får man et helt nytt syn på et verk etter at det er gått litt tid. Mikrobia av Øyteatret er et slikt verk. Mikrobia opplevdes på premieren i januar både sympatisk åpnende og mildt trøstende i et klimaperspektiv – både intelligent og viktig. Nå i koronaens tid er perspektivene i den også skremmende. Øyteatret forteller at de jobber på med spennende, nye verk som vi forhåpentligvis snart kan få sett.
Pandemien kommer vi ikke utenom i Ånd i hanske heller, den påvirker arbeidet og livssituasjonen til oss alle. Vi har spurt en rekke figurteaterutøvere og kompanier som driver med visuelt teater om hvordan koronaen har påvirket arbeidet deres. De svarene vi har fått, og som vi presenterer her, vitner om at det selvsagt er tøffe tider, men de viser også at det finnes utrolig mye livskraft og skaperkraft i dette feltet – det er oppløftende og godt. Kommunikasjonen skjer på steder som Teams eller Zoom. Det er absolutt noe utilfredsstillende, men det gir oss også ny kompetanse vi tar med oss videre etter at pandemien er over. Noen har kunnet ha premiere på verk i tidsrom der restriksjonene ikke har vært så strenge – det gjelder for eksempel Verdensteatret med Trust me tomorrow. Noen har laget forestillinger utendørs – som for eksempel Katma og Figurteatret i Nordland med Utsikt der barnehagebarn sitter inne og ser på forstillinga som foregår ute.
Ånd i hanske har en fast spalte som heter «Figurteater og pedagogikk». Her vil vi presentere kommentarer og artikler om dette temaet. Andre faste spalter vil dekke UNIMA Norge-nytt og nytt fra UNIMA internasjonalt. Festivaler og anmeldelser vil også være faste spalter. Vi er under utvikling og framtiden er spennende!
God lesning! 🙂