av Ella Honeyman-Novotny & Bård Bjørknes
Gnagere lar tiden gå. De har hamstret. De ser ut i lufta, sitter, står litt, venter, tenker, kverner. De hører på radio. Av og til spiller de teater for seg selv, men for det meste føler de at de ikke gjør så veldig mye.
Gnagere ble utviklet sommeren 2020 hvor vi som utøvende kunstnere, i likhet med mange andre arbeidsyrker, ble sittende mye hjemme. Minus arbeid. Minus inntekt. Med mange spørsmål. Med mye arbeidslyst. Med venting. All denne ventingen. Venting ble hovedkomponenten i vår lille vindusforestilling på Bananaz i Grønlandsleiret. Gnagere ble laget for å gi den tilfeldig forpasserende en teatralsk opplevelse. Noe å observere på vei til jobb. Figurteater til folk i farta. Det ble en slags undersøkelse i å lage noe som ikke samler for mange mennesker på et sted – en hårfin balanse mellom interessant nok og passe kjedelig. Da Oslo kommune valgte å støtte forslaget om å produsere koronavennlig figurteater, ble det naturlig for oss å gjenspeile hvordan vi, som figurteaterkunstnere, og trolig flere andre opplevde den pandemiske tilværelsen. Vi laget en 5 minutters sekvens og spilte den på repeat i 60 minutter. Med masker på og et vindu mellom oss, var det lite vi fikk med oss av hvem publikum var og hvilken respons de ga. I en anmeldelse av teaterungdom.no blir publikumreaksjoner beskrevet slik:
«Noen av barna ble helt oppslukt, og spesielt ei jente nekta å bli med faren videre fordi hun syns det var så gøy å se teater igjen. En gjeng ungdommer begynte å analysere maktbruk mellom musa og rotten, mens andre gikk forbi helt uten å legge merke til det uvanlige synet i vinduet».
Forestillingen er fortsatt aktuell og skal spilles i flere vinduer. Vi har fått øynene opp for figurteater i vindu og håper på å både se og gjøre mer av dette i fremtiden!