Facebook Twitter Instagram
    Unima


    • Om oss
      • UNIMA Norge
      • Styret og rådsmedlemmer
      • UNIMA Internasjonal
      • Vedtekter
      • Årsmøte arkiv
      • Æresmedlem
      • Fond og priser
      • Fagbøker
    • Medlemmer
      • Medlem
      • Medlemsbrev
      • Medlemsfordeler
    • Ånd i hanske
      • Abonnement
      • Redaksjon
      • Tidligere utgivelser
    • Kontakt oss
    • Figurteater
      • Kalender
      • Studiesteder figur
      • Figurressurser
      • Figurteaterfestivaler
    Unima
    Home » HVORFOR MASE OM BÆREKRAFT I TEATER?
    UNIMA Norge-nytt

    HVORFOR MASE OM BÆREKRAFT I TEATER?

    Tone RunsjøAv Tone Runsjø03/12/2021Ingen kommentarer5 Mins Read
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Email
    Showing 1 of 1

    Vil du at teater skal ha en viktig samfunnsplass? Vil du at teater skal være for mange mennesker, bygge fellesskap og være vår fremtid? FN sine bærekraftmål viser i disse dager vei for kunst og kultur i Norge. Hvis du vil være med, så heng på! Hvis ikke er ditt teaterarbeid akterutseil om få år.

    Hvorfor må min kunst og teatergruppe forholde seg til FN bærekraftmål for utvikling?

    FN bærekraftmål er et moralsk kompass. De 17 målene kan lede oss ut av å stå å stampe om teaterets plass og anerkjennelse i samfunnet. Ta med deg kjernen i hvorfor du driver med teater og din teaterkompetanse. Tenk nytt i en tid med dagens utfordringer. Begynn en diskusjon om bærekraft før neste forestilling eller søknad. Vær med å forme de nye rammene om hvem vi er, hva vi er, hvor vi skal, hvordan og hvorfor vi utfolder oss i teaterets navn.

    Jeg har ikke svaret på hvor teateret i Norge skal. Jeg håper det blir mangfoldig. Trenden i politikk, byråkrati og næring er at flere samles rundt FN sine bærekraftmål, også i kunst- og kulturfeltet.

    Jeg mener at ved å handle sammen om FN sine bærekraftmål skaper dere noe større enn dere selv – et robust teaterfelt. Det vil pushe samfunnet, og det vil skape et engasjert publikum.

    Hvorfor må teaterfeltet handle og ikke bare snakke?

    De 17 bærekraftmålene utfordrer oss til å ta tatt i fattigdom, sult, helse, utdanning, likestilling, vann/sanitær, ren energi, arbeid og anstendig vekst, innovasjon og infrastruktur, mindre ulikheter, bærekraft, forbruk og forsvarlig produksjon, klimaendring, liv under vann, liv på land, fred og rettferdighet, og å samarbeid om målene. Dette er ikke uoppnåelig eller vanskelig. Bare begynn et sted. Alle målene angår oss.

    Diskuter målene i forhold til forestillingens innhold og sceniske form, både i og utenfor vårt produksjonsteam og våre nærmeste teatervenner. Samtidig handler det om å være en del av bærekraftmålene gjennom å være det i hele sitt teatervirke. Det å være bærekraftig er å skape ringvirkninger.

    Hvordan er teateret er en del av samfunnet eller ikke?

    Funksjonen til teater i et samfunn er mangt. Teatervitenskapen fremhever at teater fungerer som bearbeidelse, katarsis, forståelse, underholdning, overlevering av kulturarv, er ytring eller tjener av ideer, og en historieforteller. Gjennom diverse teaterformer, verbalt eller fysisk, tragedie eller komedie, reproduserende eller fornyende. Teater kan være kulturelt samlende for store og små grupper, elite, spesifikke grupper eller nasjoner. Teater kan fungere som en ventil, og være vår felles hukommelse. Det er identitetsskapende og et felles språk for små sære grupper eller for et bredere mangfold.

    For teaterfeltet handler det om å velge å ikke være på en egen planet, men å være en naturlig del av samfunnet. Vi kan ville være for noen få eller utvalgte. Om vi velger det, er det lurt på en eller annen måte være en viktig del av helheten og mangfoldet. Vær bærekraftig!

    Handler det om å redde kloden eller teaterfeltet?

    Begge deler. Din teatergruppe kan lage en bedre klode, og ta vare på det vi har der vi er. Det monner å gjøre små praktiske ting i vår teaterhverdag. Her er noen eksempler:

    – Tenk over hvordan du bygger kulisser og din generelle materialbruk.

    – Gi prosent av billettinntekter til et godt formål.

    – Se hvordan serveringen til publikum eller aktører kan unngår «engangs», og bruk produsenter av lokal mat.

    – Krev eller følg anstendige rettigheter og lønnsvilkår – uansett.

    – Pass på dine medarbeidere ved å følge arbeidsmiljøloven.

    Dette handler om å se at dine valg har ringvirkninger for hele teaterfeltet. Hev blikket. Det handler ikke om den ene jobben, den ene gangen, eller den ene bevilgningen. Et unntak blir fort standard.

    Hvordan huske på å alltid tenke bærekraft?

    Etter at jeg i 2020 bevisst laget en bærekraftig profesjonell teaterproduksjon for turne i Viken, kan jeg ikke gå tilbake i å ikke tenke bærekraft. Det hevet det kunstneriske arbeidet, uten at jeg i utgangspunktet trodde det. Det er det unike med å ta tak i dette. Finn din vei, og se hva andre gjør. De fleste teatergrupper og enkeltaktører handler allerede ubevisst bærekraftig. Det vil lønne seg for dere, for andre i teaterfeltet og alle andre.

    Et samfunn puster ikke uten kunst og kultur. Det kommer ikke videre. Det tar ikke vare på seg selv. Dramatikken til en anerkjent norsk dramatiker eller en lokal skolerevy kan få store ringvirkninger. Av og til skjer dette tilfeldig, men i dag i 2021 trenger vi handlekraft. Vi er med i et større kappløp om å beholde en levedyktig klode for mennesker, dyr og planter. Ressursmangel og ødelagte sykluser skape alt fra krig til sykdom og sult, for oss alle.

    Når bør du henge deg på de bærekraftige målene?

    Ikke vær bekymret om du husker å handle bærekraftig, eller om det passer eller ikke. Jeg har i utgangspunktet skrevet en blekke på 24 sider om bærekraft i teater og hva vi kan ta tak i. Den skal jeg presentere en annen gangen. Først må du være med å plante noen frø, så vanne og så høste. For en ny tid!

    Hvis du vil være med, så heng på!

     

     

     

     

    Showing 1 of 1
    bærekraft teater
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tone Runsjø

    Related Posts

    In Memoriam Bjørg Mykle 26.6.1940 – 26.1.2023

    12/02/2023

    Premiere: «Panoptikon»

    16/01/2023

    Premiere: «Høeg og Bergs fotostudio»

    11/01/2023

    Comments are closed.

    Leder

    Leder UNIMA Norge desember 2022

    Av Erlend Rødal Vikhagen18/10/2022

    …

    Leder redaktør, mars 2022

    Av Elin Lindberg20/03/2022

    …

    KOMMENDE ARRANGEMENTER:
    Ingen arrangement funnet!
    FESTIVALOVERSIKT
    Ingen arrangement funnet!
    Arkiv
    • februar 2023
    • januar 2023
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • juni 2022
    • mars 2022
    • desember 2021
    • september 2021
    • mai 2021
    • mars 2021
    Kategorier
    • Aktuelt figurteater
    • Anmeldelser
    • Annet
    • Enquete
    • Festivaler
    • Figurteater og pedagogikk
    • Fremhevet artikkel
    • Leder
    • UNIMA Internasjonalt
    • UNIMA Norge-nytt
    Video
    https://youtu.be/pGn6awlLdaw
    OM UNIMA

    UNIMA Norge er den norske avdelingen av den internasjonale foreningen for figurteater, UNIMA (UNion Internationale de la MArionnette).

    KOM I KONTAKT

    976 94 060
    unimainorge@gmail.com

    BLI MEDLEM

    Klikk her for å bli medlem

    Nettløsning: Medievekst AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.