Facebook Twitter Instagram
    Unima


    • Om oss
      • UNIMA Norge
      • Styret og rådsmedlemmer
      • UNIMA Internasjonal
      • Vedtekter
      • Årsmøte arkiv
      • Æresmedlem
      • Fond og priser
      • Fagbøker
    • Medlemmer
      • Medlem
      • Medlemsbrev
      • Medlemsfordeler
    • Ånd i hanske
      • Abonnement
      • Redaksjon
      • Tidligere utgivelser
    • Kontakt oss
    • Figurteater
      • Studiesteder figur
      • Kalender
      • Figurressurser
      • Figurteaterfestivaler
    Unima
    Home » Knut Alfsen Levende Dukker AS
    Enquete

    Knut Alfsen Levende Dukker AS

    Elin LindbergAv Elin Lindberg18/03/2021Updated:25/03/2021Ingen kommentarer3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

     

    Hvordan har koronaen påvirket figurteaterarbeidet ditt/deres?

    I februar 2020 spilte Levende Dukker forestillingen Baobab og Bushbaby på Barnekunstmuseet. Det var tett stemning i det som tidligere har vært en spisestue i en herskapsbolig på Frøen i Oslo. Foreldre og barn satt sammen i en ring rundt baobabtreet som tekstilkunstneren Vebjørg Hagene Thoe har laget. Noen satt på gulvet andre på små krakker. Det var publikum i alle aldre. Selv om forestillingen har aldersgruppen fra 0 til 3 år som målgruppe, hadde disse tatt med seg både eldre søsken og besteforeldre for å se figurteater på museet denne lørdagen. Forestillingen er taktil og fysisk og bygger på at alle skal delta. Barn og voksne kan bevege seg fritt inn og ut av treet, som er hult, og den lille gule natt-apen Bushbaby kysser alle i publikum på munnen etter tur. Det virker som en evighet – men det er bare et drøyt år siden.

     

    I november 2020 var vi på turné med Den kulturelle skolesekken i Trøndelag. Skolebarn på Oppdal og i Rørostraktene fikk oppleve jazz og figurteater i JazzFigur.  Pandemien hadde vart et halvt år, og det var smittevernbegrensninger, men det var fortsatt mulig å vise denne forestillingen i skolenes gymnastikksaler. Vi hadde lagt om regien på noen punkter slik at vi skulle klare å holde minst to meters avstand til alle i publikum. Skoleelevene som var ”kulturverter”, hadde fått en ny arbeidsoppgave: de vasket alle gymmattene og benkene som barna skulle sitte på med desinfeksjonssprit før forestillingen. Barna marsjerte inn i kohorter (et ord ingen av oss hadde hørt seks måneder tidligere).  På Røros hadde nesten ingen vært smittet av korona. Det gikk rykter om at det kunne skyldes at alt kobberet i berggrunnen ga en beskyttelse mot viruset. Søndag ettermiddag rett før vi skulle ut på tredje uke av turneen, fikk bassisten Sebastian Haugen symptomer på forkjølelse. Hadde dette skjedd et drøyt halvår tidligere, hadde han bare ignorert det. Det bør man imidlertid ikke gjøre under en pandemi. På den annen side: det tok tre dager å få svar på en sikker koronatest. I disse tre dagene måtte turnéen innstilles. Ifølge fylkeskommunen var det ingen av de fire utøverne som ville få betalt for disse dagene. Det var imidlertid en mulighet for at vi kunne ta dem igjen på et senere tidspunkt. Disse tre dagene kunne vi ikke fakturere for siden det etter fylkeskommunens syn var vi som avlyste. Sebastians uskyldige forkjølelse (som det viste seg å være) påførte altså både ham og hans tre kolleger et tap på ca. 15.000 kroner hver.

     

    Nå har pandemien vart ett år. Hva som kommer til å skje videre, vet vi ikke. Baobab og Bushbaby ble trolig spilt for siste gang den lørdagen i februar i fjor. Det blir neppe mulig å ha så tett kontakt med publikum igjen i overskuelig framtid. Vi har svært få nye forespørsler om forestillinger. Arrangørene er usikre, og venter med å inngå forpliktende avtaler. Det er fullt forståelig.

     

    Hvordan skal et lite figurteaterkompani håndtere denne situasjonen? Valget står mellom å ta i bruk en digital plattform, å produsere nye forestillinger som tar opp i seg alle smittevernreglene, eller å finne seg noe annet å drive med. Ingen av alternativene fremstår som særlig fristende.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Elin Lindberg

    Related Posts

    Vadym Kozhevnikov

    20/03/2022

    Niko Lapunov and Oksana Dmitrieva

    20/03/2022

    Vadym Dotsenko

    20/03/2022

    Comments are closed.

    Leder

    Leder UNIMA Norge desember 2022

    Av Erlend Rødal Vikhagen18/10/2022

    …

    Leder redaktør, mars 2022

    Av Elin Lindberg20/03/2022

    …

    KOMMENDE ARRANGEMENTER:
    02mar

    Festival de Casteliers

    Montréal, Canada
    Ingen arrangement funnet!
    FESTIVALOVERSIKT
    02mar

    Festival de Casteliers

    Montréal, Canada
    Ingen arrangement funnet!
    Arkiv
    • januar 2023
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • juni 2022
    • mars 2022
    • desember 2021
    • september 2021
    • mai 2021
    • mars 2021
    Kategorier
    • Aktuelt figurteater
    • Anmeldelser
    • Annet
    • Enquete
    • Festivaler
    • Figurteater og pedagogikk
    • Fremhevet artikkel
    • Leder
    • UNIMA Internasjonalt
    • UNIMA Norge-nytt
    Video
    https://youtu.be/pGn6awlLdaw
    OM UNIMA

    UNIMA Norge er den norske avdelingen av den internasjonale foreningen for figurteater, UNIMA (UNion Internationale de la MArionnette).

    KOM I KONTAKT

    976 94 060
    unimainorge@gmail.com

    BLI MEDLEM

    Klikk her for å bli medlem

    Nettløsning: Medievekst AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.