Facebook Twitter Instagram
    Unima


    • Om oss
      • UNIMA Norge
      • Styret og rådsmedlemmer
      • UNIMA Internasjonal
      • Vedtekter
      • Årsmøte arkiv
      • Æresmedlem
      • Fond og priser
      • Fagbøker
    • Medlemmer
      • Medlem
      • Medlemsbrev
      • Medlemsfordeler
    • Ånd i hanske
      • Abonnement
      • Redaksjon
      • Tidligere utgivelser
    • Kontakt oss
    • Figurteater
      • Kalender
      • Studiesteder figur
      • Figurressurser
      • Figurteaterfestivaler
    Unima
    Home » Malevitsjs sorte firkant er Hitlers lille bart
    Anmeldelser

    Malevitsjs sorte firkant er Hitlers lille bart

    Tone RunsjøAv Tone Runsjø31/05/2021Updated:03/12/2021Ingen kommentarer4 Mins Read
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Anmeldt av Ole Petter Ribe

    I Teater Innlandet sitt nyskrevne dukkeepos ved det vanskelig uttalte navnet:
    Simplicissimus, er dialogen lik en Karl & co-episode sammenlignet med dukkespillet
    på dadaistisk nivå.

    Simplicissimus er også navnet på det tyske vittighetsbladet som hadde sitt redaksjonelle og
    ideologiske virke fra slutten av 1800-tallet og langt inn i den andre verdenskrigen. En av
    grunnleggerne av magasinet var tegneren Thomas Theodor Heine, som figurkompaniet
    Theater Corpus har basert sitt redaksjonsdrama rundt.

    Dramatiker, regissør, scenograf, figur- og kostymedesigner Tormod Lindgren har fordypet
    seg i nasjonalsosialistiske kunstuttrykk og heroisk realisme, ispedd det meste av stilarter fra
    det 20. århundre. Helt og holdent i tegneren Heines ånd, som levde gjennom halve perioden.
    Bredden og blandingen av kunstretninger under forestillingen tar jeg som et symbol på
    satirekunstens særegne trekk. At alt kan gjøres om til kommenterende humor, så lenge
    skaperkraften, såvel som pennen, får fullt spillerom. Tormod Lindgrens figurverden er et sted
    hvor selv den avantgarde kunstneren Kasimir Malevitsjs sorte firkant kan bli til Hitlers lille
    bart.

    Men Lindgrens rike får ikke albuerommet det behøver. Dramatiker Knut Nærum, som jo
    ellers er konsis og har lang fartstid med både satire og bildeskaping fra sine flerfoldige
    tegneserier, har i Simplicissimus blitt villedet av krigshistorisk nerding og fortellende
    faktasnirklerier. Dialogen og musikalinnslagene jobber imot dukkene (samt dukkeførerne)
    som febrilsk prøver å holde tritt med virkemidlene. Det kan godt tenkes det er fordi
    fortellerstemmen til Terje Ranes minner meg om Nils Vogt, men manus er farlig lik kvaliteten
    hos norsk situasjonskomedie rundt tusenårsskiftet.

    Hva som trekker forestillingen ut av en litt blass TV-produksjon-feel, er musikklandskapet.
    Akkompagnert av hele fire komponister (tre av dem på scenen som ensemblet POING og
    den ukonvensjonelle Maja Ratkje) får den mahogny-massive scenografien og de
    detaljorienterte snurrepiperiene av noen dukker en historisk kontekst som passer uttrykket.
    Jeg hadde følelsen av å sitte i et gammelt Ballhaus med røykende gubber og kvinner i
    snurrende kjoler.

    Forestillingen fungerer som en omfattende, gjennomillustrert historietime med flere
    bikarakterer enn nødvendig og alt for mange uengasjerte intriger. Av teatermagi er det
    varieténumrene (som havner litt på siden av den knutete røde tråden) som kommer best ut
    av det hele. Blant eksemplene er en krigsskadet krøpling som stylter rundt og tigger etter
    penger og en eksotisk magedanser som rister på bananskjørtet sitt. Det er her dukkene får
    “snakke” og dukkeførerne får vist hva de er gode for. Langs hendelsesforløpet er
    miniatyrversjonen av Thomas Th. Heine selv, styrt av Terje Ranes, en av de mest subtile,
    ømfintlige oppvisningene jeg har sett på lenge, sammen med Ragni Halle og Dominika
    Minkacz-Sira sin tolkning av en narraktig, edderkopp-lignende Goebbels.

    I et intervju med den danske filmteoretikeren Peter Schepelern beklager og forklarer
    kultfilmregissøren Lars von Trier nazi-uttalelsene under filmfestivalen i Cannes fra 2011. I det
    samme intervjuet sier han (ironisk nok) at det er diktatorisk og kompromissløs prosess som
    skaper det mest slående kunstneriske arbeid. Akkurat der er jeg enig, at kompromissene
    ofte kommer til kort når nye samarbeid oppstår på scenekunstnerisk jord. Det stemmer for
    Simplicissimus iallfall. Jeg hadde likt om dukkeføringen hadde fått styre narrativet med
    jernhånd.

    Med andre ord er premisset der aktørene bytter på å være dukkeførere og skuespillere ikke
    et veldig suksessfullt grep. Jeg er ikke like interessert i skuespillerprestasjonene som jeg er i
    det de dansende, trommende og sjanglende figurene får til, som ikke like lett imponerer når
    skuespillerne selv skal danse, synge eller sjangle. Det store skillet blir pinlig tydelig.
    Navigeringen i det multimodale farvannet virker også utfordrende for ensemblet. Det finnes
    en grense på hvor mange parodier av Hitler jeg orker, som når Minkacz-Sira selv skal dresse
    seg opp som Hitler og spytte Lederhosen-gloser, når det aldeles ikke like langt som alle
    dukkeversjonene av Føreren.

    Det er ytringsfriheten og krenkelser av denne rettigheten som forestillingen Simplicissimus
    tar opp, men det er ikke gjort med større dramaturgisk kløktighet enn en krigsdokumentar,
    selv om bildekvaliteten er frodigere enn sort-hvitt-bildene noen gang vil kunne restaureres til.
    Spørsmålene som stilles og trådene som trekkes til moderne eksempler på sensur av satire
    (Muhammedkarikaturene i Jyllands-Posten i 2005 og attentatet mot satiremagasinet Charlie
    Hebdo i 2015) er ikke kvesset nok til å bli forsidemateriale. Men mellom sidene i denne
    forestillingen finnes det mye gull.

     

    Foto: Tormod Lindgren

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tone Runsjø

    Related Posts

    Figurfestspillene i Tønsberg – håndverk, eleganse, egenart, lek, innhold – og mangel på slikt

    20/03/2022

    Tøffe Ruffen er en sympatisk kjernekar

    03/12/2021

    Mr. Fox for President

    30/09/2021

    Comments are closed.

    Leder

    Leder UNIMA Norge desember 2022

    Av Erlend Rødal Vikhagen18/10/2022

    …

    Leder redaktør, mars 2022

    Av Elin Lindberg20/03/2022

    …

    KOMMENDE ARRANGEMENTER:
    Ingen arrangement funnet!
    FESTIVALOVERSIKT
    Ingen arrangement funnet!
    Arkiv
    • februar 2023
    • januar 2023
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • juni 2022
    • mars 2022
    • desember 2021
    • september 2021
    • mai 2021
    • mars 2021
    Kategorier
    • Aktuelt figurteater
    • Anmeldelser
    • Annet
    • Enquete
    • Festivaler
    • Figurteater og pedagogikk
    • Fremhevet artikkel
    • Leder
    • UNIMA Internasjonalt
    • UNIMA Norge-nytt
    Video
    https://youtu.be/pGn6awlLdaw
    OM UNIMA

    UNIMA Norge er den norske avdelingen av den internasjonale foreningen for figurteater, UNIMA (UNion Internationale de la MArionnette).

    KOM I KONTAKT

    976 94 060
    unimainorge@gmail.com

    BLI MEDLEM

    Klikk her for å bli medlem

    Nettløsning: Medievekst AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.