Tone Runsjø er styreleder i UNIMA Norge:
Teaterviter (UiO) Tone Runsjø (1967) er daglig leder i Viken Teaterråd og bor i Bærum, har en sønn i tenårene og en hund. Hovedoppgaven fra 1994 var om Kenneth Dean og frigruppa Teater X. Det var hennes første møte med figurteater. Selv har hun vært i flere frigrupper, og har vært instruktør for like mange i Viken- og Oslo-området. I dag har hun styreverv i NRT, DRAMAS, og utfører forvaltingsoppdrag for Viken fylkeskommune. Hun har i over 30 år vært teaterinstruktør og produsent for lokalt teater. Både med profesjonelle, semi-profesjonelle og amatørteater. Med rundt fem produksjoner i året har det blitt mange forskjellige sjangre og ulike oppdrag. Innen det profesjonelle har hun fått ha regi på forestillinger med figur, og norgesturneer på kulturhus. Regien har ført henne innom fast arbeid på Kopperud Kulturproduksjon, Akershus Amatørteaterverksted, og avdelingsleder på dramalinjen Rud Videregående skole.
Tone har vært kulturpolitisk aktiv over mange år på regionalt og nasjonalt plan der hun har sittet i utvalg og vært høringsinstans for nye støtteordninger og fordelinger, blant annet for Kulturdepartementet og Norsk Kulturråd. Teater for/med/av barn og unge har tatt mye plass, men hun vil helst jobbe med voksenteater – en utfordring i dagens teaterfelt utenfor institusjonsteatrene. Målet i regi er alltid å lage et sterkt møte i teateret mellom publikum, stoff/ide og aktør – der både de i sal og scene påvirker energien og opplevelsen av øyeblikket. De kan ta med seg en gave; en tanke, et sterkt møte, en reise, en ny dimensjon eller en følelse. Det mest interessante med teater er nettopp møtet i samme fysiske rom der alle sanser og kroppens uttrykk kan funke optimalt!
Styremedlemmer i UNIMA Norge:
Line Rosvoll er Kunstnerisk leder ved https://www.dramatikkenshus.no det har hun vært siden 2014.
Line er utdannet ved regilinjen ved Statens Teaterhøgskole, nå Kunsthøgskolen i Oslo, og er etterutdannet ved Akademi for figurteater i samarbeid med DAMU/ Teaterfakultetet ved Akademiet for scenekunst i Praha og Divadlo Drak i Tsjekkia.
Med bakgrunn som regissør og dramaturg for b.l.a Det Norske Teatret, Oslo Nye teater og NRK Radioteatret og gjennom 30 år i feltet med et 50 talls produksjoner som regissør har Line primært arbeidet med ny norsk dramatikk. Hun ledet Norsk Dramatikk Festival som Kunstnerisk leder i åtte år og har alltid hatt et fokus og en særskilt interesse for figur- og dukketeater.
Som hun selv sier det: «Jeg kom inn i norsk teater da jeg var 19 år, jeg har brynet meg på Ibsen og Shakespeare, pugget min Aristoteles´ årsaks-sammenheng, men har alltid blitt mest berørt og utfordret av møtene med samtidige og spesielt levende dramatikere. Det visuelle teatret og figurteatret har alltid gitt meg det største rommet til meddiktning og nytenkning. Derfor er jeg opptatt av styrearbeidet i UNIMA og figurteatrets framtid både i Norge og internasjonalt.
Andrea Norvik Jervell
Utdannet fra Teaterhøgskolen i Trøndelag, Nord Universitet (2016). Driver kompaniet Kvadratteatret som i hovedsak lager forestillinger for barn og unge. Etter utdanningen har hun medvirket i ulike produksjoner og prosjekter gjennom blant annet: Ibrahim Fazlic Productions, Smæsh, Åkken Bom Produksjoner, Framifrå Teater og Théâtre National Wallonie Bruxelles.
Bård Bjørknes (1989) er utdannet regissør med mastergrad fra teaterhøgskolen i Tsjekkia, DAMU. Han har mange figurteaterproduksjoner bak seg, både i det frie feltet med eget kompani og på institusjonsteatrene. Bård var med å starte kompaniet Frontfigur (2016) som har produsert flere figurteaterforestillinger for DKS og spilt på nasjonale og internasjonale festivaler. Som en del av styret i Unima ønsker Bård å bidra til fremme figurteater som kunstform.
DOMINIKA MINKACZ – SIRA er skuespiller og dukkefører med mastergrad fra Teaterakademiet AST i Wroclaw, Polen. I 2007 flyttet hun til Norge og giftet seg med en nordmann. De første årene jobbet hun som dramalærer i Kulturskolen. I 2015 startet hun sitt eget teaterkompani, Open Window Theatre i Bergen. Siden da har hun produsert fem forestillinger og jobbet målrettet med teaterproduksjoner for barn og voksne. Kompaniet tilbyr forestillinger der forskjellige virkemidler møtes: dukker, objekter, masker, animasjon, skuespill og fysisk teater. Dominika samarbeider med norske og utenlandske kunstnere for å skape forestillinger som utfordrer publikum og som gir verdifulle og overraskende teateropplevelser. Hun er produsent, kunstnerisk leder og utøver. Open Window Theatre turnerer nasjonalt og internasjonalt, og er en viktig ressurs for figurteatermiljøet. Dominika har blant annet samarbeidet med Den Nationale Scene, Riksteateret, Det Vestnorske Teateret og Teater Corpus som instruktør, skuespiller, dukkefører og veileder.
Dominikas visjon er å øke interessen for figurteater i Norge. Det å skape teaterkunst, som utfordrer og vekker publikums nysgjerrighet er et av hennes største mål. Selve forståelsen av hvor viktig teaterkunst for barn og voksne er, bør vi også sette lys på. Hun tror sterkt på figurteaterets kraft, som åpner nye dører i publikums sjeler. Det igjen fører til bedre forståelse av hvem vi er.
Mitt navn er Erlend Rødal Vikhagen. Jeg er 29 år, fra Hokksund og jobber til daglig som freelance skuespiller og dramatiker. Jeg har skuespillerutdannelsen min fra Nord Universitet hvor jeg gikk ut i 2016. Siden 2015 har drevet teaterkompaniet Framifrå teater og som dukkefører har jeg jobbet ved Riksteatret, Oslo Nye Trikkestallen og Unge Viken teater. Min kjærlighet til figurteaterfaget oppsto i arbeidet med å lage egne forestillinger og gjennom prosessen som kreves for å få en, i utgangspunktet, død figur til å komme til live. Det er øyeblikkets magi som ingenting annet og jeg vet ikke om noen andre steder hvor fullt synlige, voksne mennesker kan bli totalt usynlige fordi alt fokus flyttes over til figuren som føres.
Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven som styremedlem i UNIMA og et av mine sterkeste ønsker er at vi kan være med på å øke interessen for figurteater for voksne. Det lages mye figurteater for barn, og en av mine (muligens feilaktige) fordommer er at det er det teatrene tyr til når de skal lage forestillinger som skal treffe de aller minste. Jeg tror formen snakker vel så godt til voksne hvis man tør å lete etter de gode historiene og å bruke figurteatrets uendelige muligheter til å appellere til et større følelsesregister i publikum. Figurteater kan være morsomt. Det kan være vakkert. Det kan være grusomt, trist og grovt. Det kan fortelle tusenvis av historier helt uten ord og det kan skape øyeblikk man aldri glemmer. Figurteater er mulighetenes teater.
Varamedlemmer:
Mafalda Silva ble utdannet skuespiller fra Nord Universitet (tidl. HiNT) i 2019. Siden har hun videreutdannet seg innenfor dukkespill, og trent manipulasjon av figurer med utøvere fra Cie. Philippe Genty i Frankrike. Her sto ensembleføring av moderne bunraku-type figurer særlig i fokus. Mafalda har også arbeidet med direkte manipulasjon av løse materialer, og med klassiske trådmarionetter.
“Jeg flyttet til Norge som barn i 2006. I figurteateret ser jeg et uttrykk som har potensialet til å engasjere alle, uansett hva slags språk eller kommunikasjonsferdigheter de sitter inne med. Det engasjerer meg stort. Det gjør meg sjeleglad å se at det visuelle teateret i Norge er i en oppsving, med flere nye stemmer som strømmer til og store prosjekter som gjennomføres.”
Hei, jeg heter Maia Lohre Køhn, jeg er 24 år, fra Oslo og er studenten i styret. Jeg har vokst opp med figurteater og alltid kjent en dragning til å utforske mulighetene innenfor faget. Jeg studerer nå ved Nord universitet ved teaterproduksjon og skuespillerfag (tidligere HINT) og har hatt ett år på Strykejernet kunstskole før jeg begynte her. Nå jobber jeg for tiden med å lage en forestilling for barn som jeg og to medstudenter skal turnere campingplasser med i sommer. Jeg har et mål om at det skal være en selvfølge for alle i Norge å se godt, utfordrende og nært teater når de selv ønsker og at det ikke skal være forbeholdt storbyene.