top of page

Figurteaterfestivalen i Charleville-Mézières

Den Internasjonale Figurteaterfestivalen i Charleville-Mézières er verdens største figurteaterfestival, men størst er ikke alltid best.

Av Torunn Tusj

Charleville-Mézières

Charleville-Mézières har omtrent 50 000 innbyggere, og er en typisk fransk småby. Byens hjerte er Place Ducale, en stor kvadratisk plass bygget tidlig på 1700-tallet, og det er like greit å lære seg navnet på med én gang. Skal du besøke byen, vil du også komme til å besøke Place Ducale. Plassen med rådhuset og de mange kaféene og restaurantene er det naturlige møtestedet nesten uansett hva eller hvor du skal. Og for de som er opptatt av litteraturhistorie: Enten du går nord, sør, øst eller vest fra plassen, finner du en vei som tar deg til et sted (eller et helt museum) der byens store sønn, forfatteren Arthur Rimbaud, hedres.

 

Går du sørover, finner du stedet han ble født. Nord for plassen bodde han som tenåring, og det er her du finner Arthur Rimbaud-muséet. Går du nord-øst for Place Ducale finner du skolen han var elev ved, mens togstasjonen, som ligger sør-øst i byen, er nevnt i diktet hans À la Musique (Til musikken). Også diktene hans finner du over hele byen. Som veggmalerier og grafitti eller i skulptøren Michel Goulets «poesistoler».  Om du er en ekte Rimbaud-fan, vil du kanskje gå litt nord-vest for plassen også. Her finner du gravlunden der han ligger begravet ved siden av sin søster.

 

Charleville-Mézières er hovedstaden i det franske departementet Ardenne, men kaller seg også figurteatrets hovedstad. Her har nemlig UNIMA sitt hovedkontor, byen huser en av verdens få utdanningsinstitusjoner for figurteater, lnstitut International de la Marionnette, og - sist, men ikke minst - annet hvert år arrangeres verdens største figurteaterfestivaL, Festival Mondial des Théâtres de Marionnette i denne byen. Og med størst, menes volum.

Foto: Grethe Henden

Festival Mondial des Théâtres de Marionnette

Festivalen varer i 10 dager, og fyller hele byen. I tillegg til festivalens egne scene på Place Ducale, blir portrom, gater, parker, barer og plasser fylt med figurteaterforestillinger som sjelden er en del av det offisielle programmet. Mer enn 150 000 tilreisende festivaldeltakere myldrer i byen, på vei til eller fra forestillinger og møter, og blander seg med lokalbefolkningens skole- og barnehagebarn i gule vester og med store øyne. I tillegg til sirkustelt, en liten teaterbåt og teatersaler, blir skoler, idrettshaller, gamle fabrikklokaler og kirker til visningssteder. Heldigvis er byen liten, så til tross for de mange visningsstedene, er det enkelt å navigere seg rundt.

 

Festivalen har et imponerende program, med visninger fra 86 forskjellige kompanier med stor sjanger- og teknikkbredde. I tillegg finner du utstillinger, kunstnersamtaler, workshops, kurs og paneldebatter. Om kvelden er det festivalkro med live musikk eller DJ. Denne offisielle festivalkroen er bra å være innom for nettworking, men den beste stemningen – og kanskje også den beste networkingen – skjer et annet sted. Det finnes nemlig et Off-program, med et eget off-festivalkrotelt som også bør besøkes.

 

Det imponerende programmet, blir nemlig også festivalens akilleshæl. Kvantitet trumfer kvalitet, og selv om det er enkelt å navigere seg rundt i selve byen, er det å finne fram til de virkelig gode forestillingene under festivalen langt mer komplisert. De store «må se»-forestillingene, som Yngvild Aspelis Et Dukkehjem i år, er selvfølgelig enkle å finne. Disse blir også veldig raskt utsolgt, og køene for uavhentede billetter er lange.  Her er det viktig å være tidlig ute med billettkjøpet! Resten av programmet man får sett, defineres gjerne av hvilke datoer du har mulighet for å være til stede, hvilke kompanier du kjenner til fra før og forsøk på nye oppdagelser. Majoriteten av forestillingene er med mye tekst, som regel på fransk, og bare unntaksvis er forestillingene tekstet. Å ikke kunne fransk kan være et åpenbart hinder for en god opplevelse. Mer overraskende er det kanskje at det å forstå språket faktisk også kan være et hinder. En nydelig visuell og auditiv opplevelse nedgraderes raskt når teksten ikke holder samme nivå.

 

Festivalen fortjener honnør for god organisering og god hjelp på festivalområdet. Til tross for at engelskkunnskapene i byen generelt er på et minusnivå, klarer sjarmerende funksjonærer å bistå alle. En egen oppslagstavle for kjøp og salg av private billetter fungerer også veldig godt. Programmet er for øvrig delt inn i ulike teknikker, som gjør det enkelt å finne fram om du for eksempel er ekstra opptatt av hanskedukker eller marionetter. Bredden i programmet varierer ellers fra de veldig tradisjonelle forestillingene, som gjerne også har mye tekst, til de mer samtidstypiske produksjonene gjerne med dans, uten tekst og med (live) samtidsmusikk. Likevel kan en fort få inntrykk av at det offisielle programmet som en helhet henger litt etter sin egen tid. Og det er her Off-programmet kommer inn.

Foto: Grethe Henden

Festival OFF des Marionette

OFF-festivalens program er ikke enklere å navigere i enn det offisielle programmet, med sine 46 kompanier og 190 visninger, men det er gjerne her de største «snakkisene» kommer fra. Også her finner du de kjente og kjære tradisjonelle forestillingene, men er du på jakt etter det virkelig eksperimentelle, er sjansen større for at du finner gull i off-programmet. Tips til gulljakten? Heng deg på festival-veteranene. De har ermene fulle av festivaltriks, et gigantisk nettverk og vet å benytte seg av festival-telegrafen.

 

Festivalen i Charleville er stedet du kan se både gårsdagens og morgendagens stjerner, du kan utvide nettverket ditt og møte gamle figurteatervenner fra hele verden. Det ryktes stadig at festivalen i Charleville «taper» seg og at dens storhetstid er over. Og ja, vil du bare se det nyeste av det nyeste innen figurteater, er det mange andre festivaler som vil være bedre. Ønsker du derimot å networke, og å bli kjent med figurfantaster fra hele verden, er det hit du skal dra. «Alle» er her. Og - fransk småby + 132 figurteaterkompanier + figurteaterarrangører og produsenter fra hele verden på ett sted ... det er to streker under det svaret. Det = GØY.

Charleville, Herbin (1).jpeg

Fra Renaud Herbins forestilling, Shadow of my belonging. Foto: Grethe Henden

bottom of page