Intervju

Full fart forover

Kunstnerisk leder ved Figurteatret i Nordland intervjuet av Knut Alfsen


Av Knut Alfsen

Kritikk

Stor figurteaterkunst

La Manékine, den seneste forestillinga til Compagnie La Pendue, er en demonstrasjon av hva godt figurteater er. Arbeidet er svært presist og profesjonelt utført på alle plan, det er poetisk, har tematisk dybde og det framføres med en spilleglede som gjør oss svært berørte.

Av Elin Lindberg

Reisebrev

Reisebrev fra Charleville- Mézières

Hvert annet år forvandles den lille byen Charleville-Mézières i Ardennene i Nord-Frankrike til verdens figurteaterhovedstad. Jeg var på festivalen for første gang, og for å være ærlig, var jeg ikke sikker på om jeg burde være med. Hjemme sto jeg midt i en oppussing, jeg hadde mye å gjøre. 

Av Lars Greger Granlund

Kritikk

Kanskje var det slik det var?

Collectif Kahraba fra Libanon åpner Figur i Fossekleiva 2025 med den presist og lekende utførte En fabels geologi. Det er enkelt og intelligent, og den viser en rørende ydmykhet for både jordas historie og for menneskets egen skaperkraft.

Av Elin Lindberg

Kritikk

Sukker er ikke bare søtt

Figurteaterregissøren Petter Width Kristiansen retter, sammen med sitt kunstneriske lag, søkelyset mot en skammelig del av norgeshistoria i Kill Devil. Grundig, alvorlig og poetisk presenteres Norges kolonihistorie i Karibia for oss. Det er svært berørende.

Av Elin Lindberg

Festivalrapport

Go Figure! Go, go, go!

Go Figure 2025 er over for denne gang. Det ble en festival med stor bredde og med høy kunstnerisk kvalitet. Norsk figurteater fikk vist seg fram og flere gjestespill understreket festivalens samarbeid med internasjonalt figurteater.

Av Elin Lindberg

Ånd i hanske 2024
Ånd i hanske 2023